Voorbereiding voor onze reis
21-11-2019
Curaçao - Ons nieuwe thuis voor de komende tijd. Een week geleden hebben we de knoop doorgehakt. op 30 december vertrekt ons vliegtuig. Tijd om in sneltreinvaart ons voor te bereiden op onze reis.
Gek genoeg zijn we helemaal niet gespannen, maar vol energie over ons nieuwe avontuur dat nu echt gaat beginnen. En dat terwijl er toch nog een hoop moet gebeuren! We hebben een woning nodig, ons huis moet leeg opgeleverd worden, er moet een school voor de kinderen geregeld worden, de lijst die we maken lijkt eindeloos.
Om het behapbaar te maken, beginnen we met een planning en zonder al te veel na te denken over de korte tijd die we hebben besluiten we deze stap voor stap gewoon af te werken.
1. Een nieuw huis!
Wat wordt ons huis de komende tijd? Een nieuw huis is al spannend genoeg, en nu moeten we op afstand een huis huren zonder het gezien te hebben. Gelukkig hebben we al wat kennissen op het eiland en kunnen we wat rondvragen voor betrouwbare makelaars. We nemen contact op met Dineke Jalloh van www.Letsgocuracao.com. Nadat we een aantal huizen bekeken hebben, vragen we een vriend op het eiland om even langs te gaan en ons te vertellen hoe het is. Het blijft gek om op afstand een huis te huren, maar half december hebben we een huis!
2. Een nieuwe school.
We hebben twee tieners die naar school moeten. In Amsterdam zijn we lotingen gewend en straffe schema's om alle scholen binnen enkele weken te kunnen bezoeken. We vinden het belangrijk dat de kinderen op een school komen met het onderwijssysteem van het eiland. De havo/vwo scholen zijn daarom op 1 hand te tellen en dus gaan we samen met onze tieners door de websites van de scholen en bellen we de scholen op voor een intakegesprek. Grappig genoeg blijkt de keus uiteindelijk heel makkelijk. Bij 1 van de school directeuren voelen we ons direct op ons gemak en dus wordt dat de school waar ze na de kerstvakantie heen zullen gaan. Het is nog even gedoe om alle papieren voor de kerstvakantie geregeld te hebben, maar op de laatste schooldag lukt het op de valreep. Pak van ons hart dat dit geregeld is!
3. Ons huis in Amsterdam
Het huis in Amsterdam leveren we gemeubileerd op en zullen we in eerste instantie voor een half jaar verhuren. We hopen dat het op deze korte termijn lukt iemand te vinden en dus hebben we nog geen week nadat we de knoop hebben doorgehakt de eerste verhuurmakelaars over de vloer. We laten er verschillende komen en allemaal beloven ze gouden bergen. Het lijkt te mooi om waar te zijn. We besluiten uiteindelijk om toch nog een andere makelaar langs te laten komen. Hij is van www.123wonen.nlen zijn verrast dat hij eigenlijk een heel realistisch beeld schetst. Geen gouden bergen (het kan ook niet lukken, de termijn is kort) maar gewoon iemand die ons probeert te helpen. Wat een verademing. We besluiten dan ook met hen in zee te gaan, leveren foto's aan, maken een extra set sleutel, onderhandelen over de huurprijs en... daarna wordt het stil. Een week verstrijkt, en nog één en nog één. 4 dagen voor vertrek komt het verlossende antwoord. We hebben huurders!
4. opruimen, opruimen, opruimen
We wonen inmiddels ruim 10 jaar in ons huis in Amsterdam en wat verzamelt een mens veel. Vuilniszak na vuilniszak vullen we, in totaal gaan er ruim 30 vuilniszakken met spullen weg en vullen we ruim 40 dozen met spullen die we opslaan. De kinderen zijn verantwoordelijk voor hun eigen kamer. Ze mogen ieder 2x 20 kg aan kleding en spullen meenemen en dat betekent dat er eindeloos gepuzzeld, gewikt en gewogen wordt totdat elk gaatje in de koffers gevuld is.
Na 4 weken van werken, eten, opruimen, slapen en weer opstaan is het ons gelukt. We zijn uitgeput van de korte nachten en het vele regelen, maar het is ons gelukt. We kunnen gaan!